Зороастризм – одна з найдавніших монотеїстичних релігій світу

Період VIII-VI століть до нашої ери історики та релігієзнавці вважають часом зародження найдавнішої монотеїстичної (на думку деяких релігієзнавців – дуалістичною) релігії світу – зороастризму. Виникло це вірування в стародавній Персії (Ірані) і його постулати і догми були відображені у священній книзі адептів зороастризму – Авесті. Релігія зороастризм дуже швидко поширилася в регіонах Середньої Азії і Близького Сходу в період з початку нашої ери і до раннього середньовіччя дане вірування було одним з найбільш поширених в Середній Азії. У сучасному світі три світові релігії витіснили зороастризм в більшості регіонів Азії, проте і зараз деякі індійські та іранські етноси сповідують це вірування.

Зародження зороастризму

Основоположником даного вірування вважається пророк Заратустра, який походив із знатного роду і був сином заможного перської чиновника. Згідно з переказами, Заратустра був обраний богом ще тоді, коли він перебував в утробі матері – ще не народився пророк оберігав мати від демонів, а відразу після народження він засміявся. З раннього дитинства цей божий посланець вмів відганяти посланців мороку – демонів, а в юнацькому віці уві сні бог дав наділив його мудрістю про істинну віру. Найбільш відомою вважається проповідь Заратустри, яку він виголосив у 42-річному віці перед великою кількістю людей, і саме ця проповідь і стала початком історії зороастризму як однієї з основних релігій стародавнього світу.

Заратустра проповідував звістку про бога Ахурамезде і його волі в своїй країні, а його учні і сподвижники сприяли поширенню нової релігії в інших державах. Так як зороастризм кардинально відрізнявся від інших релігій стародавнього світу, а стан жерців Ахурамазди було відкритим, вже в четвертому столітті до нашої ери адептами зороастризму були велика частина населення Персії. У процесі поширення зороастризму особистість Заратустри все більше обростала легендами, і з талановитого і розумної людини, наділеної ораторськими здібностями, у свідомості людей він з часом трансформувався в понад-особистість. Приміром, згідно з легендою, Заратустра ще за земного життя неодноразово залишав тіло і розмовляв з богом Ахурамаздой, який присвячував свого пророка у всі таємниці Всесвіту і дав їй знання про те, як відрізнити добро від зла.

Священна книга зороастризму

Священною книгою зороастризму є Авеста – одне з найдавніших священних писань світу, що збереглися в практично незмінному вигляді до наших днів. Ця книга була зафіксована у письмовому вигляді у другому або третьому столітті нашої ери. До цього майже тисячу років знання та культові обряди зороастризму передавалися виключно в усному вигляді, а носіями цих знань були жерці і проповідники. Примітно, що для написання Авести був використаний так званий “авестийский” мова – давня прислівник, що входить в іранську групи індоєвропейських мов, яке вважалося мертвим вже на момент створення книги. Інших письмових пам’яток, крім священного писання зороастризму, написаних на авестийском мовою, в наш час не існує.

Авеста складається з трьох головних книг, але також існують і манускрипти, не включені до жодної з цих книг, але містять священні тексти зороастризму. Хорді Авеста (мала Авеста) є однією з частин, які не включені в основний текст писання, проте саме молитви з неї використовують і священики, і миряни в повсякденному житті, причому в малої Авести частину молитов написана не на авестийском, а на среднеперсидском говіркою. Основними ж книгами Авести вважаються:

1. Ясна – книга, яка містить молитви і гімни. Вона вважається найважливішою для віруючих, так як саме в Ясне містяться всі молитви, які використовуються при богослужіннях. Ясна складається з 72 голів, і в їх числі – 17 голів, званих Гатами. Гати – найважливіші молитви і гімни для адептів зороастризму, так як вважається, що їх авторство належить самому Заратустрі.

2. Яшти – книга молінь. Ця книга складається з 22 двох гімнів, присвячених божеством Ахурамаздою, інших духовних сутностей, пророкам і героям давнину. Ці гімни можна назвати релігійними міфами, так як в них розповідається історія Заратустри і описується сила, звершення і наміри богів.

3. Видэвдад – книга ритуалів. У цій частині Авести зібрані описи всіх обрядів і ритуалів, які адепти зороастризму повинні проводити для очищення душі від зла. Також в Видэвдаде представлено тлумачення всіх догм і вірувань релігії зороастризму.

Основні догми релігії зороастризму

Релігія зороастризм є однією з перших вірувань, в центрі якого лежить протистояння добра і зла. Добро, на думку адептів зороастризму, ототожнює верховний бог Ахурамазда, а зло – бог Анхра-Манью, причому обидва ці божества – брати близнюки, сини бога часу. Незважаючи на те, що обидва бога мають практично рівною силою, добро врешті має перемогти і Ахурамазда буде єдиним богом у світі. Помічниками верховного бога зороастризму є бог Мітра (божество вірності, справедливості, світла і суддя в потойбічному світі), богиня Анагита (богиня води і родючості) і духи фраваши – ангели охоронці, які охороняють від злих духів добрих людей.

Головна мета кожного адепта зороастризму полягає в тому, щоб тримати свою душу в чистоті і примножувати добро на землі, так як від цього залежить результат битви добра зі злом. Одним з найголовніших постулатів зороастризму є очищення душі віруючого, і щоб досягти очищення, адепти вірування повинні робити добро, займатися по мірі можливості благодійністю, примножувати свій достаток, безоплатно брати участь у проведенні суспільно корисних робіт, не забруднювати землю і воду, не скидати у воду і не ховати в землі трупи, містити в чистоті своє тіло і розводити священних тварин Ахурамазди – собак. Більшу увагу в зороастризмі відводиться не культів і молитвами, а саме прагнень і вчинків людини: добрі думки, добрі слова і добрі справи – головна зброя людини проти злих сил.

Зороастризм вчить людей не боятися смерті, а боятися грішити, так як душа людини безсмертна, і в разі, якщо людина за життя творив добро, то Мітра визначить його душу в рай, а от злі вчинки приведуть людини після смерті в пекло. Крім віри в посмертие, пекло і рай, в зороастризмі є також і поняття Апокаліпсису. Згідно з пророцтвом Заратустри, спочатку у світі настануть гірші часи, багаті катаклізмами і глобальними катастрофами, і тоді народиться син Ахурамазди, який і очолить боротьбу зі злом на землі. Після битви настане тисячолітнє царство добра, коли безсмертні люди будуть жити під правлінням сина бога, але по закінченню тисячі років відбудеться остання битва зла і добра, і Ахурамазда назавжди переможе зло. Після перемоги добра, на думку адептів зороастризму, планета земля переродиться, всі раніше померлі люди воскреснуть і будуть жити вічно і щасливо на землі.